16 Şubat 2012 Perşembe

Cek Cumhuriyeti Yolculugu ve Erasmus Anilari 1 ( 2009)

Merhaba sevgili Blog severler ve takipcilerim,
Bunu yazmadigim icin pismanim, yani Erasmus anilarim ve Cek cumhuriyeti hakkinda. Dile kolay 8 ay kaldim, az degil. Burada, blogumda butun ayrintilari yazmayacagim. Size surec nasil baslar, nasil devam eder ve nasil biter bu konularda ve Cek cumhuriyeti ulkesi hakkinda bazi temel bilgiler verecegim ve yazimi sonlandiracagim.Bu yazimi partlara ayirdim. Bu birinci part ona gore :)
Suleyman demirel universitesinde okurken, Erasmus ogrenci degisimi programini ogrendim. Bir yabanci dil sinavina girilmesi gerekiyormus. Neyse sinava girdim elbette hatirladigim kadariyla 100 uzerinde 70 almistim. Daha sonra ulke secimi asamasina geldi. Polonya ve Cek cumhuriyeti var olan 2 secengimdi. Ben de Cek Cumhuriyetini sectim ( amaaan, bu ulkenin adi da uzun, gerci eski Cekoslovakyaya gore yine de kisa)neyse derslerim de uyustu Cek cumhuriyetine kabul edildim. Daha once gitmedigim bir ulkeye gidecektim. Konsantre oldum ve herseye hazirlikydim. Adanada okuyan Onur adindaki arkadasimla tanistim facebook da.. Bana facebook un yaptigi en iyi iyilik o idi baslarda. ucak biletini ayni gune aldik. Turk hava yollarinin tarifeli ucagina atladik. Valizlerimiz fuldu. Akilalmaz seyler goturduk yanimizda. Bunlarin hepsini saymayacagim. Ucaga atladik. 2 saat sonra Pragdaydik. Subatin basi idi. Dondurucu bir soguk vardi Prague Ruzzyne havaalaninda. Bu kadarini beklemiyorduk. Bizdeki mantik su idi : Soguk havasi olan memleketin insani da soguk olur. Kesinlikle bu dogru degildi. Pasaport polisleri disinda insanlar sicakti. Hatta daha iddiali konusmak gerekirse, Turklerden daha sicaktilar. Bizi havaalninda mentorumuz Cek stepan karsiladi. Cilgin birine benziyordu ama bunu ilk bakista anlayamazdiniz. ( daha sonra tanidikca hakli oldugumu anladim ) Otobuse atladik. Ceklerin cok guzel otobusleri ve hizmetleri var. Student agency firmasi hem ucuz hem de Prague ile Brno sehri arasinda cok sik gidip geliyor. Otobuste internete baglandik sicak cikolata ictik. Stepan sessizdi , belki de yorgundu. Ben de yorgundum ama cok heyecanliydim. Bu ulkeyi sevmeye baslamistim sanirim. Brno ya vardik. Onlar , otogara " Hlavni nadrazi" diyor. Burada indik. Brnoya varmistik. Istanbulda yasayan biri olarak Brno once gozume kucuk gorundu. Ama sonradan ogrendim En buyuk ikinci sehirdi burasi pragdan sonra. Kalacagimiz yer olan Vinarska ogrenci yurduna vardik. Yurda giris islemlerimiz yapildi. Onur kendi odasina, ben de kendi odama girdim. Oda arkadasim Christi bir Amerikali. Cok garip bir havasi vardi. 2 gun hic konusmadik :) Kendisinin Apple i vardi ve kulakligi bir an olsun kulagindan cikarmiyordu. 2 gun sonra bana " hello" dedi, tanistik. Kendisine, onun gibi bir oda arkadasina sahip oldugumm icin sansli oldugumu soyledim. Nitekim, ingilizcemi gelistirebilecektim ve yeni yeni kelimeler ogrenecektim.
Butun ayrintilari yazmayacagim. Bu hikayenin sonunu sonraki yazima biraktim. Simdi size Cek cumhuriyeti ile ilgili bilgi verecegim, ve dilerseniz size ogrendim bazi cekce kelime ve cumleleri yazacagim, ister misiniz? evet dediginiz duyar gibiyim :)
Cek cumhuriyeti, 11 milyon nufuslu bir dogu Avrupa ulkesi. 89 daki Velvet devriminden sonra ulke Slovakyadan ayrilmis. Ulkenin bir cok simgesi var. Ornegin kartal, aslan, timsah ve kral. Dili Cekce. Cekce kolay bir dil degil. ama biraz azimli olursaniz 2 senede ogrenirsiniz. Eger Cek vatandasi iseniz, su ulkenin vatandaslari ile kolaylikla dil olarak anlasabilirsiniz : Bulgaristan, Bosna hersek, Polonya, Slovakya, Slovenya, hirvatistan, sirbistan. Tabi bazi sive farklari var. Baskent Prag, dunyanin sayili guzellikte olan sehirlerinden biri. 2 Milyon nufusu var. Pragin simgesi Charles koprusu ve nehridir. Cek cumhuriyeti kulturel bakimdan cok zengin bir ulke. Bir cok yazar, sair ve bilim adami hayatinda bir kez Cek cumhuriyetinde yasamis ve kalmis. Bethoven Pragda, Gregor mendel Brnoda, Kafka Brnoda yasamistir, Brno'da Mendel enstitusu vardir hatta. Cekler, muzelere gitmeyi cok sever, Ondan zaten cogu muze ucretsiz. Futbola cok meraklidirlar ve cok da basarilidirlar. Bir cok onemli futbolcu cikarmistir Cek cumhuriyeti. Ornek verecek olursak, Jan koller, Karel poborski, Milan Baros, Jankulovski, vs. Ve tabi ki Karel Gott u unutmamak lazim. O da unlu Cek  muzisyen. Ulkede Komunism faal iken, bir cok yazar yurtdisina kacmak zorunda kalmis. Su anda tam isimlerini hatirlayamiyorum ama cogu yazar Fransaya kacmakta bulmus careyi. Cek sinemasi da cok iyidir, ilgilerseniz. Size bazi film isimleri verecegim bunlarin kimisi odullu, kimisi ise odul almamis ama odule aday gosterilmis  Bunlar ;
- Musime si Pomahat ( birbirimize yardim etmeliyiz)
- Kolja
- Ostre Sladovane Vlaky ( Yakindan gecen trenler )
- Dark blue world ( Koyu mavi dunya )
-Pupendo
- Bobule ( uzumler- Znojmo )
-Jedna ruka netleska ( Bir el yetmez)
- Nuda v Brne ( Brnoda sikkinlik )
Eger Cek Cumhuriyetine gidiyor iseniz, sunu bilin de gidin. Cekler sunger gibi :) Acayip alkol aliyorlar, Bu ulkede Alkol almamak , ahlak disi gibi gorulebilir. Eger arkadaslar arasinda alkol almaz iseniz, Mahalle baskisi gorebilirsiniz:)
Bira Uretiminde Cekler, bir numaradir dunyada. Unlu Plsen birasi Cek cumhuriyetinde uretilmektedir. Gambrinus birasi da meshurdur. Znojmo, sarap mahzenleri ve uzum baglari ile meshurdur. Bobule adli film de Znojmoda cekilmistir zaten. Eger kirli hava kokusu icinize cekmek isterseniz, Ostravaya gitmelisiniz buradaki hava inanilmaz pistir fabrikalar yuzunden. Bu arada Cek cumhuriyetine giderseniz, sadece Prag i gezmeyin butun ulkeyi dolasin. Hradec Kralove, Trutnov, Ostrava , Olomouc Brno vb.
Hadi biraz Cekce ogrenelim :
Ahoj > Merhaba
Nazdar > merhaba
Jak se mas/Mate > nasilsiniz?
jak se jmenujes > Adiniz nedir?
Dobry den> iyi gunler
Dobry vecer > iyi aksamlar
Dobrou noc > iyi geceler
Dobre pivo > iyi bira
všechno  > Hersey
Dobre > iyi
Spatny> kotu
krasny> guzel
Jiny> farkli
Slunecny> gunesli
Snezny> karli
Destivy > yagmurlu
Jmeno> isim
Prijmeni> soyisim
Cestina> Cekce
Turectine> Turkce
Na shledanou> gorusmek uzere

Bence simdilik bu kadar yeter, sonra devam edelim, yazacak cok sey var ....
Burada benimle Blogumda bulustugunuz icin size minnettarim.
Gorusmek Dilegiyle,

Furkan Arisoy
16.02.2012


3 yorum:

  1. Aydınlatıcı oldu bu yazı , tamda erasmus arifesinde ve bölümümün tek anlasmalı yer Cek Cumhuriyeti iken tesekkurler .

    YanıtlaSil
  2. mehaba ben seda, erasmus olarak çek cumhuriyeti brno university of technology'e gitmeyi düşünüyorum. Yaşam koşullarından bahsedebilirmisiniz, sizin döneminizde yani kaldığınız yurt paradsı, yiyecek parası, insanları, öğrencileri , ğretmenleri hakkında bilgi almak istiyorum.En kısa sürede dönüş yapabilirseniz çook sevinirim çünkü 2 günlük zamanım kaldı tercihlere, şimdiden ilginize teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  3. Merhaba memnun oldum Seda ve Cek cumhuriyetine gitmek istedigin icin mutluyum. Blogumda ariza var biraz fb eklersen daha hizli ve net bir sekilde bilgi verecegim tabi ki bu sana kalmis.

    iyi aksamlar dilerim.
    https://www.facebook.com/furkan.arisoy1?ref=tn_tnmn

    YanıtlaSil